تور چين, تور پكن, تور لحظه آخري چين تور چين, تور پكن, تور لحظه آخري چين .

تور چين, تور پكن, تور لحظه آخري چين

جشنهاي سنتي مردم چين

روز هاي خاص مردم چين

 

مردم چين نيز همچون ساكنين نقاط ديگر جهان جشنها و مراسمي را سالانه برگزار ميكنند كه ريشه در سنن كهن آنها دارد. در ماه هاي ژانويه/ فوريه
جشن سال نو چيني/ پيشواز بهار (چون جي)
اين جشنواره در اولين روز از اولين ماه تقويم قمري برگزار مي‌گردد. خيلي از مردم يك هفته تعطيل هستند. بايد دقت كنيد: اين مهم‌ترين و طولاني‌ترين تعطيلات چين است و شرايط حمل و نقل عادي نيست و هتل‌ها هم رزرو شده اند. اگر مجبور هستيد كه در اين موقع از سال به چين برويد، خيلي زود بايد هتلتان را رزرو نماييد.

جشنواره‌ي فانوس (يوان‌شيا جي) در چين
اين جشنواره در زمره تعطيلات عمومي نيست، ولي بسيار رنگارنگ ميباشد. بچه‌ها فانوسهاي كاغذي مي‌سازند يا مي‌خرند و عصر در خيابان‌ها و كوچه‌ها فانوس به دست راه ميروند. اين جشنواره در پانزدهمين روز اولين ماه قمريِ چيني اتفاق مي‌افتد.

ماه مارس
زادروز گوان‌يين
زادروز گوان‌يين، ايزدبانوي بخشش، زماني است كه مردم به معابد بودايي مي‌روند، با توجه به مراسم بودايي كه در اين معابد بر پاست بد نيست شما هم به اين معابد سري بزنيد و از نزديك مراسم را تماشا كنيد.

ماه آوريل
روز جاروكشي آرامگاه در چين
روزي براي ستايش از نياكان فوت‌شده، زماني كه مردم به بازديد گورهاي بستگان درگذشته‌شان مي‌روند و آن‌ها را تميز مي‌كنند. آن‌ها اغلب گل‌هايي بر روي گور مي‌گذارند و پولِ شخص درگذشته را مي‌سوزانند. اين جشنواره عموماً نزديك به عيد پاك، بيشتر سال‌ها پنج آوريل(فروردين)، يا گاهي چهار آوريل برگزار مي‌شود.

جشنواره‌ي آب‌پاشي چين
در ناحيه‌ي شيشوانگ‌بانا برگزار مي‌شود، اين رويداد در اواسط آوريل يا اواخر فروردين (معمولاً سيزده تا پانزده آوريل) برگزار مي‌شود. نيت اين جشن، دور كردن كثيفي، غم و شياطين از سال قديمي و آوردن شادي به سال جديد است.

ماه آوريل/مه
زادروز مازو
مازو، ايزدبانوي دريا، دوست همه‌ي ماهي‌گيران است. او را همچنين به نام تيان‌هو و نيانگ‌نيانگ نيز مي‌شناسند. تولد مازو به طور وسيعي در معابد تائويي در مناطق ساحلي تا ويتنام جشن گرفته مي‌شود. زادروز مازو بيست و سومين روز از سومين ماه قمريِ چيني ِ سال است.
براي شركت در جشنهاي چيني ها با تور چين آواي بورالان همراه شويد.
ژوئن
جشنواره‌ي قايق اژدها
اين، وقتي براي ديدن مسابقات قايق اژدها و خوردن زونگ‌زي (پودينگ‌هاي برنجي چسبناك مثلثي شكلي هستند كه در برگ بامبو پيچيده شده‌اند) است. با وجود اين‌كه اين جشنواره يادبود افسانه‌ي غمناك كويوان، يك شاعر- سياست‌مدار قرن سوم پيش از ميلاد، كه خودش را به رودخانه‌ي اسطوره‌اي مي‌لو در هونان به منظور اعتراض رسمي ضد حكومت فاسد پرتاب كرد است، ولي يك روز تعطيلي شاد به حساب مي‌آيد. اين تعطيلي در روز پنجم از ماه پنجم قمري چيني است.

آوگوست
ماه شبح
دينداران معتقدند كه طي اين زمان شبح‌ها از دوزخ به زمين آمده و اين موقع زماني خطرناك براي مسافرت كردن، شنا كردن، ازدواج يا خانه عوض كردن است. اگر كسي در اين ماه بميرد، از بدن او نگهداري مي‌شود تا آيين خاكسپاري را به ماه بعد موكول كنند. حكومت چين ماه شبح را به عنوان يك مشت خرافات تقبيح مي‌كند. ماه شبح در هفتمين ماه قمري، يا درواقع اولين پانزده روز (معمولاً اوايل آگوست) برگزار مي‌شود.

سپتامبر
زادروز كنفوسيوس
تولد اين انديشمند بزرگ در ٢٨ سپتامبر برگزار مي‌شود. اين موقع زمان جالبي براي بازديد از كوفو در شان‌دونگ، زادگاه كنفوسيوس است. جشني در معبد كنفوسيوس از چهار صبح برگزار مي‌شود و معبدهاي مشابه ديگر در اطراف چين، مراسم مشابهي را برگزار ميكنند.

سپتامبر/ اكتبر
جشنواره‌ي ميانه‌ي پاييز
همچنين به عنوان جشنواره‌ي ماه شناخته شده است و زمان چشم دوختن به ماه و خوردن يوئه بينگ (كيك‌هاي ماه) خوشمزه است؛ همچنين روز سنتي تعطيلي براي عاشقان است. اين جشنواره در پانزدهمين روز از هشتمين ماه قمري ِ چيني برگزار مي‌شود.

با توجه به اين كه كشور چين به يكي از مقاصد مهم گردشگري و يا حتي مهاجرتي براي خارجي ها از سراسر دنيا تبديل شده است، پس جاي تعجب هم ندارد كه اين مهاجران با خود رسم و رسوم هايشان را نيز به همراه بياورند. امروزه برگزاري جشن هايي مانند هالووين و ولنتاين و كريسمس در ميان مردم چين بويژه جوانان به خوبي جايگاه خود را پيدا كرده اند.

اما به عقيه بسياري از خارجي ها كه در چين زندگي و كار مي كنند كريسمس بيشتر جنبه تبليغاتي دارد تا مردم به خريد كالاهاي بيشتر جذب شوند. جوانان بيشتر ترجيح مي دهند براي جشن كريسمس در كنار دوستان خود باشند تا خانواده، چراكه براي آن ها جشن كريسمس چيزي جز خوش گذراني نيست.

فروشگاه ها هم از اين فرصت استفاده مي كنند تا مشتريان بيشتري را جذب كنند. اما كاملا واضح است كه تصوير كريسمس براي غربي ها در مقايسه با شرق كاملا متفاوت است.

از جشن هايي مانند كريسمس كه بگذريم، جشني به نام “روز مجردها” كه در ميان مردم چين در چند سال اخير طرفدار پيدا كرده است را مي توان به عنوان يكي از جشن هاي چيني مثال زد. هر سال در تاريخ ۱۱ نوامبر كه دو عدد يك سمبل مردم تنها را نشان مي دهد اين جشن برگزار مي شود. بسياري از فروشنده هاي اينترنتي در اين روز با فروش ويژه خود به سودهاي كلاني مي رسند.

آقاي هوو از شانگهاي مي گويد: روز مجردها تنها بهانه اي است تا با دوستان كه در ميان آن ها مجرد و متاهل وجود دارد اوقات خوشي را سپري كنيم. اين روز دليل خوبي به مردم مي دهد تا براي مدت كوتاهي از فشارهاي كاري روزانه دور باشند.

با اين حال هنوز هم نمي توان گفت جشن هاي غربي، با وجود محبوبيتي كه در ميان مردم چين دارند مي توانند با جشن هاي سنتي چيني رقابت كنند. بسياري از چيني ها بدون اينكه معناي اصلي اين جشن ها را بدانند تنها از برگزاري جشن هاي غربي استقبال مي كنند. براي بسياري كريسمس تنها بهانه اي براي بودن در كنار دوستان و يا بهانه اي براي خريد هديه به شمار مي رود.

در ميان اين روزهاي خاص، مي توان به جشن هاي سنتي مانند عيد بهار، جشن فانوس و عيد ماه اشاره كرد كه هنوز هم براي مردم چين در هر قشر و هر سني جذاب هستند. جهاني شدن مقوله اي است كه طي آن فرهنگ كشورهاي مختلف به يكديگر معرفي مي شوند و اين مسئله بر زندگي مردم چين هم تاثيراتي داشته است، اما برخي از انسان شناسان معتقدند كه جشن هاي سنتي چيني دژ محكمي در برابر نيروي جهاني شدن به شمار مي روند. با اين وجود بسياري از مردم بر اين باورند كه جشن هاي سنتي چين در ميان عصر مدرن طعم اصلي خود را گم كرده است.

به نظر يكي ديگر از شهروندان چيني ساكن پكن جشني مانند عيد بهار كه به مناسبت سال نوي چيني برگزار مي شود آنطور كه در گذشته برگزار مي شد، نيست و بويژه در شهرهاي بزرگ اشتياق كمتري براي برگزاري آن ديده مي شود.

از دست دادن عطر و طعم واقعي جشن هاي سنتي يك نگراني در ميان مردم چين بويژه سالمندان به شمار مي رود، اما در حالي كه هر روز مردم بيشتري به عمق اين مشكل پي مي برند، جشن هاي سنتي ارزش و اهميت بيشتري پيدا مي كنند، پس بايد جشن هاي سنتي خود را در اولويت ديگر جشن ها قرار دهيم.


برچسب: تور زمستاني چين، جشنواره هاي چين، روز هاي مهم در چين، سالن نو چيني، غذا هاي مهم چين، ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ آبان ۱۳۹۶ساعت: ۰۴:۵۷:۱۹ توسط:afsaneh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :